تاکتیک‌های جذب مشتری بیشتر برای فروشگاه اینترنتی

در این پست ما قصد داریم نگاهی به تعدادی از تاکتیک‌های بازاریابی بی اندازیم. هر کسی که یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرده است باید یک استراتژی طولانی مدت برای رشد داشته باشد و خیلی مهم است که فرق بین تاکتیک و استراتژی را تشخیص دهد. شما باید اهداف، استراتژی و تاکتیک‌های به همین ترتیبی که بیان شد برای خود تعریف کنید. به‌طور مثال، فرض کنید شما یک فروشگاه لباس برای حیوانات خانگی راه انداخته‌اید:

هدف: جذب ۱۰۰۰ صاحب حیوان خانگی در پایگاه داده‌ها

استراتژی: مد کردن لباس سگ‌های کوچولو!

تاکتیک‌ها: حراج لباس‌های شنا تابستانی سگ‌های کوچولو، طراحی پست‌های اینستاگرامی از سگ‌های شیک، فرستادن خبرنامه هفتگی از شیک‌ترین سگ‌های جهان، راه‌اندازی مسابقه شیک‌ترین سگ (همراه با جایزه) با هشتگ #سگتان_را_معرفی_کنید، ساخت اپلیکیشن موبایل با مضمون “لباس تن سگت کن”

تاکتیک‌ها مجموعه اقداماتی هستند که شما برای عملیاتی کردن استراتژی بکار می‌گیرید. اما رایج‌ترین تاکتیک‌ها که می‌توانید به عنوان بخشی از پیاده‌سازی استراتژی استفاده کنید کدام ها هستند؟ در ادامه به ۱۰ تاکتیک برای جذب مشتری بیشتر در فروش اینترنتی شما می‌پردازیم.

۱- حراجی راه بی اندازید

تخفیف گذاری شاید یک استراتژی طولانی مدت نباشد اما می‌تواند به شدت در جذب مشتری جدید برای فروشگاه شما مفید باشد. هزینه جذب مشتری را تعیین کنید و از این طریق ببینید توان اعمال چه میزان تخفیف (به اندازه محدودی از کالا یا تعداد) را در جهت کسب مشتری‌های جدید دارید. سپس به‌وسیله‌ی شبکه‌های اجتماعی و بلاگ آن را به همه معرفی کنید. فقط مراقب جذب شدن دلالان باشید، زیرا این مشتریان ممکن است برای کسب‌وکار شما ارزش چندانی نداشته باشند.

۲- یک مسابقه راه بی اندازید

مسابقات می‌توانند روشی سرگرم کننده و جالب برای به سر زبان انداختن فروشگاه شما باشد، اما این را هم یادتان باشد که مسابقه را به سمت برند خود هدفمند کنید. مثلاً اگر لباس زنانه می‌فروشید مسابقه “بامزه‌ترین حیوانات خانگی” را راه نی اندازید. شما می‌توانید به‌وسیله‌ی ساخت یک مکانیزم رأی‌گیری (مانند سیستم رأی‌گیری تلگرام) حداکثر خروجی را از مسابقات بگیرید. به‌طور مثال شرکت‌کنندگان می‌بایست برای بردن یا شانس مجدد دوستان خود را وارد رأی‌گیری کنند.

۳- نمونه‌های رایگان بدهید

بیشترین کاری که می‌توانید برای کاهش موانع در این راه که مشتری استفاده از کالای شما را تجربه کند پیشنهاد رایگان است. شاید با در نظر گرفتن محصول شما زیاد اقتصادی به نظر نیاید، اما اگر هزینه این پیشنهاد پایین باشد، ارزش امتحان کردن را دارد.

۴- وارد شراکت شوید

همکاری با یک شریک غیر رقابتی اما تکمیل کننده مخاطب شما می‌توانید یکی از راه‌های به شدت مؤثر در جذب مشتری‌های جدید باشد. این مسئله می‌تواند به سادگی تبادل ترافیک بین سات شما و سایت همکار شما باشد – به‌طور مثال در فروشگاه اینترنتی کسی که کفش زنانه می‌فروشد یک بنر دیجیتالی از سایت خود که کیف زنانه می‌فروشید و محدوده مخاطب مشترک دارید، بگذارید با این مضمون که “آیا کیف‌های این فروشگاه را امتحان کرده‌اید” و بابت آن بخشی از درآمد خریدهایی که از طریق ترافیک آن بنر ایجاد شده به همکار خود بپردازید، که این روش می‌تواند متقابل باشد.

 

۵- یک محتوای هدف‌گذاری شده برای بلاگ بنویسید

این روش زودبازده نیست اما نوشتن یک محتوای معتبر و جالب در محدوده متنی فروشگاه اینترنتی شما سود خوبی در طولانی مدت برای شما خواهد داشت. محتوای هدف‌گذاری شده کمک خواهد کرد سایت فروشگاه شما برای موتورهای جستجو بهینه شود (سئو – SEO) و مشتری‌های ارجینال را برای شما جذب کند. حتی باعث خواهد شد بازدیدکننده‌هایی که از محتوای شما هیجان‌زده می‌شوند، محتوای شما را به اشتراک بگذارند. هر فروشگاه اینترنتی بهتر است به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود یک محتوای وبلاگی داشته باشد.

۶- محصولات و خدمات جدید ارائه دهید

موضوع کاملاً واضح است، ولی نکته این است که یک روش فوق‌العاده مؤثر برای جذب مشتری‌های کاملاً جدید این است که محصول و خدمات کاملاً جدید ارائه دهید. خیلی هم لازم نیست پیچیده‌اش کنید، حتی می‌تواند به سادگی یک بسته‌بندی جدید یا قیمت‌گذاری جدید باشد.

۷- تبلیغ کنید

یک از ابتدایی‌ترین روش‌های جذب افراد جدید به سمت یک کالا یا یک سرویس تبلیغ است اما بحث این است که فراموشش نکنید! از سرویس‌های تبلیغات در فضای وب مثل Google Ads را به‌طور آزمایشی استفاده کنید تا زمانی که هدفمندی خود را دقیق تنظیم کنید و هزینه‌ای را که می‌خواهید بابت آن بپردازید تعیین کنید.

۸- وارد شبکه‌های اجتماعی شوید

در عصر شبکه‌های اجتماعی بازاریابی مؤثر فقط این نیست که از مردم درخواست کنید که به سمت شما بیایند، باید وارد کانال‌هایی مثل فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و ده‌ها شبکه اجتماعی معروف شوید که مشتری‌های شما آنجا حضور دارند. شبکه‌های اجتماعی که با کسب‌وکار شما جور درمیایند انتخاب کنید و به‌طور معتبر وارد این کانال‌ها شوید. به یاد داشته باشید شبکه‌های اجتماعی نه‌تنهای فضایی است که به‌راحتی مردم را به سمت کسب‌وکار شما می‌کشاند، بلکه به شما کمک می‌کند داستان کسب‌وکار خود را خلق کنید که افراد آن را با بقیه به اشتراک بگذارند.

۹- افراد را به اولین خرید از شما تشویق کنید

خرید از خود را برای اولین بار آن‌قدر شیرین کنید تا ببینید چقدر بازدیدکننده و مشتری جذب شما می‌شوند. برخی از فروشگاه‌های آنلاین تخفیف‌های کوچک برای اولین خرید پیشنهاد می‌دهند. نکته مهم این است که محسوس و شفاف کنید که اگر مشتری همین ‌الان خرید کند چه اتفاقی می‌افتد.

۱۰- توصیه‌ها

بهترین و مسلماً ارزشمندترین روش جذب مشتری زمانی است که مشتری‌های هیجان‌زده شما کسب‌وکارتان را به یک دوست توصیه می‌کنند. وقتی این روش خوب جواب بدهد، تمام روند بازاریابی شما توسط مشتری‌های هیجان‌زده و خوشحال انجام می‌شود و این یعنی شما بجای اینکه زمان خود را صرف آوردن افراد بکنید، فروشگاه اینترنتی خود را اداره می‌کنید. توصیه‌ها می‌توانند به صورت طبیعی با روش بازاریابی دهان به دهان شکل بگیرند (تمرکز روی محصول عالی، قیمت عالی و خدمات مشتریان عالی، همه‌ی این‌ها می‌توانند به تنهایی شما را بالا ببرند) اما شما همچنین می‌توانید یک برنامه بازاریابی بر اساس توصیه‌ها را نیز پیاده‌سازی کنید.

ترفندهای بازاریابی برای افزایش دنبال کننده‌ها در اینستاگرام (قسمت دوم)

یک استراتژی قوی و متعهدانه در نقش شما در بازار، بدون شک با تعداد دنبال کننده‌ها و اندازه جامعه‌ای که ساخته‌اید قابل مشاهده است. برای کمک به این موضوع شما جامعه خود را در اینستاگرام بر اساس استراتژی مخصوص به خود بسازید، مجموعه‌ای از ترفندهای و راهنماها جمع‌آوری شده است.

در قسمت اول این مقاله به ترفندهایی مانند استفاده از هشتگ ها، میزبانی از یک به عهده گیرنده و برگزاری مسابقات در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد که در این قسمت به سه ترفند دیگر از این موضوع می‌پردازیم.

۴- با سفیران برند تجاری همکاری کنید

یک راه دیگر برای جذب دنبال کننده در اینستاگرام، همکاری با سفیران برند است. یک سفیر برند محصولات و خدمات برند شما را تائید می‌کند همچنان که هویت کسب‌وکار شما را در ظاهر، رفتار، در ارزش‌ها و صدای برند شما در بر دارد. به افرادی که به نظر نسبت به محصول، خدمات و پیام تجاری شما خیلی مشتاق هستند فکر کنید و با آن‌ها ارتباط بگیرید.

برخورداری از این سفیران برند به دلایل بسیاری مفید است که مستقیماً با جذب مخاطب و دنبال کننده بیشتر و ساختن جامعه تجاری شما در ارتباط است. مانند:

  • مطابقت برند شما با نیاز افراد
  • افزایش دسترسی به شبکه‌های اجتماعی شما
  • کمک به حفاظت از شهرت شما در فضای آنلاین
  • به وجود آوردن تبلیغات دهان به دهان مثبت
  • کمک به افزایش ترافیک در سایت شما
  • کمک به افزایش آگاهی از برند شما در دیگر شهرهایی که در آن‌ها حضور ندارید

برای شرکت The Juice Truck، سفیران برند یا جزو افراد تیم آن‌ها هستند یا افراد مستقلی هستند به برند آن‌ها عشق می‌ورزند و کاری که این برند می‌کند را حمایت می‌کنند.

برمن این‌طور توضیح می‌دهد: “همانند یک  به عهده گیرنده، ما به دنبال فردی هستیم که جامعه‌ای را بساز و ارزش‌های ما را با آن‌ها به اشتراک بگذارد. این فرد شخصی است که از قبل عضو اصلی جامعه ما است. یک راه خیلی خوب این است که از این افراد در مقابل تمام حمایت‌هایی که از تیم ما کردند سپاسگزار باشیم.” وقتی The Juice Truck به دنبال سفیران برند است، این سؤالات را مطرح می‌کند:

آیا این شخصی است که ارزش‌های برند ما را به اشتراک می‌گذارد؟

آیا این شخصی است که ما تمایل داشته باشیم خارج از فضای ارتباط حرفه‌ای با او وقت بگذرانیم؟

آیا این شخصی است که ما قادر باشیم بجای یک رابطه یک بار مصرف یک رابطه طولانی مدت با او داشته باشیم؟

با طرح این سؤالات و با دقت در نظر گرفتن تمام خصوصیات یک سفیر برند یا برنامه یک سفیر برند، شما مطمئن خواهید بود که در جهت رشد دنبال کننده‌های اینستاگرام و جامعه خود در شبکه‌های اجتماعی هستید.

۵- در جستجوی یک جامعه باشید

با وجود بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر، دیگر اهمیتی ندارد که نیچ (niche) شما – یک اصطلاح بازاریابی مبنی بر ایجاد یک تفاوت به‌خصوص که به خوبی فرق محصول شما با دیگر محصولات در بازار احساس شود – چطور باشد و یک موقعیت بسیار خوب وجود خواهد داشت تا شما به راحتی قادر باشید افراد مخاطب خود را پیدا کنید. حتی اگر کسب‌وکار شما در زمینه غذا، مد، سلامتی یا تکنولوژی باشد، مطمئناً جامعه‌ای برای پیوستن و ارتباط گرفتن با آن وجود دارد.

جوامعی که به برند یا صنعت شما مربوط هستند شناسایی کنید و به موارد زیر توجه کنید:

  • شاخص‌ترین افراد تأثیرگذار (influencers) در قلب جامعه مورد نظر
  • هشتگ هایی که در این جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند
  • سبک عکس‌ها و نوع موضوعاتی که در جامعه مورد نظر استفاده می‌شود (به‌طور مثال، آیا مخاطب به سؤالات شما در پست‌ها پاسخ می‌دهد؟ به پیشنهادهای ویژه و مسابقات چطور؟ به چیزهایی که درست کار می‌کند گوش کنید و توجه داشته باشید.)
  • چه کسانی را شاخص‌ترین افراد تأثیرگذار (influencers) در پست‌های خود منشن و تگ می‌کنند و در چه موقعیتی این کار را انجام می‌دهند.

 

بعد از اینکه خود را به‌صورت واقعی داخل جامعه ‌اینستاگرامی خود جا انداختید و به و به‌صورت معتبر به این جامعه ملحق شدید، از اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید برای هدایت و جهت‌دهی استراتژی اینستاگرام خود استفاده کنید. اگر امکانش وجود دارد، حتی بردن جامعه آنلاین به حالت آفلاین نیز ایده بسیار جالبی است. همچنین شرکت The Juice Truck نیز قدرت ساختن جامعه از طریق هم ارتباطات آنلاین و هم آفلاین تشخصی داده است و پیشنهاد‌های زیر را برای هر فعالیتی مربوط به برند پیشنهاد می‌دهد:

  • داستان خود را بازگو کنید، و داستان بقیه اعضای جامعه خود را بدانید. به عنوان یک کسب‌وکار کوچک دوست دارید کار دیگر کسب‌وکارها را نیز ببینید، پس به دنبال ارتباط گرفتن باشید و همکاری‌ها را آغاز کنید.
  • محتوای خود را قابل اشتراک‌گذاری کنید، بنابراین جامعه شما مشتاق می‌شود با شما وارد تعامل شود و داستان شما را دنبال کند.
  • از رویدادهای حضوری و آفلاین با هدف‌گذاری میزبانی کنید. همیشه از خود سؤال کنید چه چیزی انتظار دارید به دست بیاورید و جامعه شما انتظار دارید به چه چیزی دست یابد.
  • از خود بپرسید که چرا شما در حال ایجاد یک جامعه هستید، و مرتباً این را به خود یادآوری کنید.

جامعه شما هسته‌ی موفقیت برند شما است، بنابراین زمانی که صرف ساختن و رشد این دارایی مهم می‌کنید، هرگز هدر نمی‌رود.

۶- محتوای ویدیویی به اشتراک بگذارید

ویدیو در کانون بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۶ بود و هنوز هم اهمیت آن به همان شدت ادامه دارد. پس اگر قصد دارید توجه بیشتری را به برند خود جلب کنید و دنبال کننده‌های خود را افزایش دهید، استفاده از ویدیو تضمین‌ شده‌ترین راه است. همان‌طور که بسیاری از زیبایی‌های اینستاگرام در دل توانایی داستان‌گویی از طریق پست‌های شما جای گرفته است ، ویدئو به شما این امکان را می‌دهد که این کار را حتی بیشتر به‌صورت پویا انجام دهید.

محتواهای ویدیویی روشن، سرگرم‌کننده و تعاملی خلق کنید که افراد بخواهند دوستان خود را در این پست‌ها تگ کنند. چند تا از ترفندهای ساخت ویدیو برای شبکه‌های اجتماعی شامل موارد زیر می‌شود:

  • از قدرت داستان‌گویی استفاده کنید.
  • از مشتری یک قهرمان بسازید با آن‌ها وارد تعامل شوید.
  • دست روی احساسات مخاطبان خود بگذارید (که باعث به اشتراک‌گذاری می‌شود)

برای بالا بردن سطح محتوایی پست‌های ویدئویی خود در اینستاگرام، متخصصین شبکه‌های اجتماعی پیشنهادهای زیر را در جهت روش‌های استفاده ویدیو در استراتژی بازاریابی محتوای شما اراده می‌دهند:

  1. از پیش‌نمایش محصول فیلم بگیرید و جواب سؤالات متداول مشتریان را در پست بدهید.
  2. یک مجموعه نمونه بصری از کار خود را ایجاد کنید.
  3. پیشنهادهای ویژه و رویدادها را برجسته نشان دهید.
  4. دعوت‌نامه برای طرفداران و دنبال کنندگان از طریق هشتگ ارسال کنید.
  5. به برند شخصیت ببخشید.
  6. با اشتراک‌گذاری همان پست در فیس‌بوک، میزان تعامل را بالا ببرید.

ویدیوها یک راه دیگر برای به‌کارگیری خلاقت، حفظ تعامل با مخاطب و ساخت جامعه‌ای که باعث دستیابی بیشتری به دنبال کننده‌های اینستاگرامی است.

دسته بندی : افزایش فروش سایت